19 September 2018

# Omega Guard # Ostematrix

Ayah Pulih | Cara Merawat Osteoarthritis

APA ITU OSTEOATHRITIS? Osteoathritis adalah lapisan selaput sendi (rawan) terhakis / rosak akibat perubahan struktur di dalam sendi.



Cuba kita bayang keadaan sendi lutut kita yang normal dengan Osteoarthritis. Rawan pada sendi sudah tiada dan tulang menjadi semakin rapat.

Jika kita alami masalah osteoarthritis, kita perlu segera dapatkan rawatan.

Antara rawatan osteoarthritis yang biasa kita buat untuk kurangkan kesakitan osteoarthrithis seperti di bawah. 




Tujuh (7) Rawatan Osteoarthritis


1. Rawatan Pek Ais

Menggunakan pek ais amat berguna sekiranya terdapat sakit sendi lutut yang akut (tiba-tiba). Untuk mengurangkan kekakuan sendi, rawatan dengan pek panas adalah berkesan


2. Senaman 

Senaman ini sangat bagus diamalkan setiap hari. Senaman ini untuk bantu sendi lutut gerak lebih baik dan senaman juga untuk kurangkan sendi lutut menjadi kaku dan keras.


3. Ubat

Ubat yang biasa kita ambil untuk kurangkan kesakitan osteoarthritis ialah paracetamol dan tramadol yang boleh bantu kurangkan sakit sendi.


4. Suntikan Sendi Dengan Hyaluronic Acid 

Hyaluronic acid merupakan sejenis bahan yang terdapat di dalam tisu synovium sendi. Penggunaan suntikan bahan ini ke dalam sendi amatlah meluas untuk kurangkan kesakitan sendi serta meningkatkan pergerakan sendi.


5. Suntikan Sendi dengan Steroids 

Ubat corticosteroids boleh membantu kurangkan inflamasi osteoartritis. Ubat ini berkesan selama satu hingga beberapa bulan. Tapi perlu diingatkan jika kita selalu ambil suntikan ubat ini boleh memberi kesan sampingan jangkamasa panjang (tidak bagus untuk kesihatan) kerana mengambil suntikan berlebihan. Maksima ambil ubat ini tidak lebih dari tiga suntikan setahun.


6. Pembedahan artroskopi sendi 

Pesakit yang kerap mempunyai masalah bengkak dan inflamasi sendi yang berulangan akan bermanfaat dengan menggunakan cara rawatan pembedahan artroskopi


7. Pembedahan pertukaran sendi 

Pembedahan pertukaran sendi lutut adalah pembedahan pertukaran sendi yang paling kerap dijalankan. Sendi lutut yang dipasangkan boleh bertahan lama untuk lima hingga 20 tahun sekiranya dijaga dengan baik.

info lebih lanjut KLIK SINI

Tapi kita juga perlu tahu apakah tanda awal osteoarthritis menyerang sendi lutut kita.. Ada enam tanda awal osteoathritis.


Enam (6) Tanda Osteoathritis

1- Pembengkakan dan keradangan pada sendi.

Sehingga kita rasa sukar untuk gerakkan pinggang, lutut dan tulang.

2- Aktiviti harian terbatas 

Kita nak mencangkung susah. Nak melutut dan nak duduk di bangku rasa perit sakitnya dan ada ketika sakit osteoathritis semakin teruk dan serius.

4- Terasa geseran dan bunyi kasar semasa bergerak.

Ada bunyi dalam lutut? krup krak!! inilah tanda kita dah kehilangan lapisan rawan pada permukaan sendi lutut.

5- Perubahan bentuk tulang.

Ada bentuk tulang yang agak berbeza dari sebelumnya.

6- Sakit, sengal dan ngilu pada sendi apabila cuaca sejuk.

Sakitnya itu hingga membuatkan kita rasa nak demam dan tak larat nak bangun. Lebih lagi ketika waktu hujan, cuaca sejuk dan pagi hari. huhu

Sakitnya sangat perit!

Hanya yang alami masalah sakit osteoarthritis sahaja dapat huraikan kesakitannya. Hanya Allah tahu.

Setiap penyakit itu ada penawarnya..

Jom kita baca kisah benar dari seorang anak yang ayah beliau mengalami sakit osteoathritis selama 16 tahun. Lama? ya lama...dan cukup terseksa! huhu..

Pilu rasa hati nie..

Tapi alhamdulillah anak beliau temui cara merawat osteoarthritis dengan produk shaklee. Jom ikuti cerita selanjutnya.


SAKIT OSTEOATHRITIS AYAH KIAN PULIH SELEPAS KONSISTEN AMALKAN VIVIX DAN SUPLEMEN SHAKLEE

"Apa korang rasa bila ayah korang yang dah 16 tahun menghidap Osteoathritis, dulu siap kena usung nak ke klinik dan hospital. Dulu kalau gerakkan kaki bunyi berkeriuk macam engsel pintu berkarat, berjalan siap keluar bunyi macam tulang berlaga.

Ayah memang dah wajib operate masukkan besi dekat left hip joint, tapi sebab kerenah birokrasi, doktor batalkan balik operation. Dari boleh bawak motor, sekarang tak boleh langsung, dari bawak kereta manual kena tukar kereta auto. Dulu nak angkat kaki pun susah. Guna tongkat pun jalan slow-slow je. Dalam rumah guna kerusi roda.

Tapi, sejak kebelakangan ini, ayah dah boleh berjalan tanpa tongkat, walaupun jarak tak berapa jauh. Boleh dukung cucu dari dalam rumah bawak ke kereta di luar rumah dan malam ini pergi makan kat Mydin Mall, ayah lupa nak bawak tongkat tapi Alhamdulillah ayah boleh jalan macam biasa dari parking ke tempat makan.



Satu je Cik Laa nak cakap, ALHAMDULILLAH. Rasa sangat-sangat bersyukur. Alhamdulillah, 3 tahun konsisten Vivix, ini hasilnya. Syukur sangat-sangat sebab tu kalau korang menyampah bila Cik Laa share pasal Shaklee, Cik Laa tak kisah sebab korang tak rasa apa yang Cik Laa rasa. Rasa syukur sangat-sangat. Allahuakhbar, sungguh besar nikmatMu ya Allah. Tak tahu nak cakap macam mana.

Korang doa lah semoga Cik Laa terus berjaya dgn Shaklee. Dapat supply Vivix untuk ayah dan mak setiap bulan. Doakan Cik Laa ye. Semoga Allah makbulkan doa-doa kalian. Amin...."

Produk yang Ayah Cik Laa ambil ialah

Vivix - membantu kurangkan kesakitan pada sendi dan memulihkan tulang rawan

Ostematrix - membantu menguatkan tulang dan kurangkan sengal sendi lutut.

Omegaguard - membantu lancarkan pengerakan sendi dan kurangkan keradangan pada sendi yang mengalami masalah osteoarthrithis.


Minat untuk dapatkan produk Shaklee nie?


boleh terus WhatsApp saya AIDA 01112909102

Ingin dapatkan produk Shaklee?


Klik di bawah untuk terus whatsapp aida.



Minat Untuk Buat Pembelian Online.


NAK MENJADI PENGEDAR SHAKLEE?

Berminat untuk menjadi pengedar shaklee dengan modal rendah, mampu menambah pendapatan dengan untung runcit + bonus tunai setiap bulan dan pelbagai lagi kelebihan ahli shaklee.

Jom sertai AuraRJH Family bersama saya. Dengan bimbingan tanpa putus. "Percaya Sebelum Berjaya, Cari Peluang, Usah Beralasan" InsyaAllah anda adalah Leaders Shaklee yang kami cari.


1 ulasan:

kak cik berkata...

Perkongsian yang menarik.TQ Aida.

Pelawat RJH

Follow Us @aurarjh_byaida